dimarts, 29 d’octubre de 2013

El tren per Poblenou

Talgo III arrossegat per una locomotora elèctrica 269-098-0.  Al fons, l’estació. Foto: Albert Cantos, 1981.
El primer tren de la península travessava el Poblenou pel litoral. Fou una iniciativa particular del mataroní Miquel Biada Bunyol que tenia negocis a Cuba i coneixia els avantatges del ferrocarril. En tornar el 1840, decidí unir la seva ciutat amb Barcelona.
La línia s’inaugurava el 28 d’octubre de 1848, però el promotor no va veure el seu somni fet realitat, víctima d’una pulmonia, que devia agafar en una de les guàrdies de nit que feia personalment per evitar sabotatges a la via del ferrocarril mentre es construïa .
El tren travessava el barri, però fins el 1886, quatre anys després de la fundació de Can Girona, no s’obrí la primera estació del Poblenou, de la qual no tenim cap imatge. Es va situar al costat mateix d’aquesta empresa, sembla que per influència del financer Manuel Girona, a la cruïlla del que ara és el carrer Provençals amb el Passeig de García Faria. Llavors era a l’inici del carrer dels Ferrers, tocant a Taulat. Era un lloc que sempre va estar allunyat dels punts més habitats. El 1905 es va obrir l’estació de mercaderies del Bogatell, nom de la desembocadura al mar del Rec Comtal desviat, claveguera a cel obert de Barcelona.
L’any 1907 es va edificar una nova estació del Poblenou, obra dels enginyers Eduard Maristany i Rafael Coderch. Fou la primera estació d’Espanya amb enclavament elèctric de maniobra de palanca a les vies de pas i aparador mitjançant el sistema Rodry-Bleynie-Ducousso. Per a l’Exposició Universal de Barcelona el 1929 es va construir un dipòsit de màquines i un taller. Amb l’electrificació de la línia, a partir de 1948, va començar a declinar el dipòsit del Poblenou, que va acabar com a base de desguàs de locomotores i cotxes de viatgers. Des del 1967, l’Estació del Poblenou va ser cotxera dels trens Talgo Barcelona-Ginebra. L’abandó va ser la nota dominant de les darreres dècades de vida del tren al Poblenou. Finalment, el 31 de maig de 1989 es va suprimir el pas del tren pel barri i l’estació del Poblenou va ser enderrocada. Al seu lloc, el 1990 s’inaugurà la Ronda del Litoral, parcialment soterrada per la pressió veïnal i que va permetre la creació del Parc del Poblenou. 
Podeu trobar més informació a l'article "El tren a Poblenou", al número 12 de la revista Icària.
També més informació sobre transports al número 11 de la revista Icària.

Cap comentari:

Publica un comentari